Behandeling
Op basis van het kennismakingsgesprek bespreken we samen de vervolgstappen. Dit kan het volgende zijn:
Individuele psychotherapie
Individueel voor kinderen, jongeren & jongvolwassenen (van 6 tot 25 jaar) , gericht op het verminderen en het beter begrijpen van de klachten.
- Afgestemd op de ontwikkelingsleeftijd van je kind.
- Methoden omvatten zowel talige als niet-talige benaderingen:
- Talig: vragenlijsten, gesprekken, schrijfopdrachten,…
- Niet-talig: natuurtherapie (wandelen in de natuur, werken met natuurelementen), betrekken van Billie, onze golden retriever, lichaamsgerichte oefeningen, boksen in de bokszaal (*), EMDR en brainspotting, creatieve methodieken via spel/klei/tekenen, Duplo, creatieve toepassingen vanuit schematherapie, rollenspel, enzovoort.
- Nauwe samenwerking met ouders: Er is steeds tussentijds na enkele gesprekken (of indien nodig/op vraag van ouders eerder), binnen de grenzen van het beroepsgeheim, een terugkoppeling over het gelopen traject waarin er ruimte is om in te gaan op :
- vragen van ouders
- vertalen van binnenkant en wisselwerking hiertussen naar elkaar
- adviezen rond aanpak
- versterken ouders in ondersteuningsrol
Dit kan binnen oudergesprekken, ouder-kind-gesprekken of gezinstherapeutische gesprekken. Ook dit kan zowel talig als niet-talig (bokszaal, creatieve methodieken).
(*) Indien bokstherapie plaatsvinden, worden de consultaties gehouden in de bokszaal Orion, Lepelstraat 200, Lommel.
Psychodiagnostisch onderzoek
Voor kinderen en jongeren omvat het psychodiagnostisch onderzoek, afhankelijk van de vraag, belevingsonderzoek en/of functioneel onderzoek.
- Belevingsonderzoek: Dit richt zich op het socio-emotioneel functioneren van je kind. Hierin onderzoeken we:
- Hoe voelt je kind zich?
- Hoe toont het zijn emoties en hoe gaat het hiermee om?
- Hoe denkt het over zichzelf en zijn omgeving?
- Welke binnenkant (beleving, emoties, ideeën over zichzelf en anderen) zit er onder het gedrag dat zichtbaar is?
- Functioneel onderzoek: Dit brengt de cognitieve mogelijkheden, werkhouding en socio-emotioneel functioneren in kaart. We onderzoeken:
- Wat zijn sterke en minder sterke vaardigheden?
- Wat zijn de mogelijkheden en moeilijkheden binnen aandacht en concentratie?
- Hoe schat je kind sociale situaties in?
Voor een breed overzicht van het functioneren van je kind wordt dit onderzoek aangevuld met schoolse gegevens (opgevraagd bij school/CLB via vragenlijsten,gesprekken, klasobservatie, mits toestemming) en info van ouders (vanuit vragenlijsten, kennismakingsgesprek).
Op basis van de bevindingen uit het diagnostisch onderzoek worden er adviezen geformuleerd naar aanpak en beter begrijpen van functioneren van je kind. Als deze adviezen ook relevant zijn voor school, worden deze, mits toestemming, besproken in een telefonisch of persoonlijk overleg met school en/of CLB. Hier wordt dan samen nagedacht over de verdere stappen in de ondersteuning van je kind.
Indien nodig wordt er doorverwezen naar een kinderpsychiater, waarmee er een samenwerking is, voor verdere evaluatie. Dit kan helpen bij de bevestiging van de eventuele diagnose en het inschatten of medicamenteuze ondersteuning een meerwaarde kan zijn in het ondersteuningsplan van je kind.
Dit proces van psychodiagnostisch onderzoek is cruciaal voor het bieden van gerichte ondersteuning aan kinderen, jongeren en hun gezin. Het helpt om hun unieke behoeften te begrijpen en samen te werken aan een passende interventie.
Gezinstherapie en/of ouder-kind-begeleiding
Gezinstherapie en ouder-kind-begeleiding zijn waardevolle vormen van ondersteuning die zich richten op het verbeteren van relaties binnen een gezin. Het doel is om een veilige omgeving te creëren waarin elk gezinslid zijn of haar gevoelens en gedachten kan uiten. Hieronder worden enkele van de belangrijkste elementen van deze therapieën verder toegelicht:
- Bespreken en begrijpen van ieders binnenkant: Door ruimte te bieden voor openhartige gesprekken kunnen gezinsleden hun persoonlijke ervaringen, gedachten en emoties delen. Dit helpt iedereen om de perspectieven van anderen beter te begrijpen en te erkennen, wat leidt tot meer empathie en minder misverstanden.
- Herstellen van de onderlinge communicatie: Effectieve communicatie is cruciaal voor een harmonieuze gezinsdynamiek. Gezinstherapie biedt tools en strategieën om de communicatie te verbeteren, zodat gezinsleden op een constructieve manier met elkaar in gesprek kunnen gaan.
- Samen kijken naar gedrag: Het is belangrijk om te begrijpen hoe ieder gezinslid op elkaar reageert en hoe deze reacties bijdragen aan de dynamiek binnen het gezin. Door samen te observeren en na te denken over elkaars gedrag, kunnen gezinsleden leren om beter te reageren op elkaars behoeften.
- Verminderen van conflicten: Conflicten zijn een normaal onderdeel van relaties, maar als ze frequent of intens zijn, kan dit schadelijk zijn. In gezinstherapie wordt gewerkt aan het identificeren van patronen die leiden tot conflicten en aan het ontwikkelen van strategieën om deze conflicten te verminderen.
- Groei naar verbinding: Na een conflict is het belangrijk om weer verbinding te zoeken. Gezinstherapie helpt gezinsleden om samen te reflecteren op wat er is gebeurd en hoe ze elkaar weer kunnen vinden, met de focus op herstel en versterking van de onderlinge band.
- Afstemmen op ontwikkeling van het kind: Een belangrijk aspect van ouder-kind-begeleiding is het begrijpen van de ontwikkeling van het kind. Gezinstherapie helpt ouders om te begrijpen waar hun kinderen op verschillende leeftijden mee bezig zijn en hoe ze daarop kunnen aansluiten.
- Begrijpen van het gedrag binnen context: Het gedrag van een kind is vaak een reflectie van de omgeving en de situatie waarin het zich bevindt. Gezinstherapie helpt ouders om te kijken naar de context van het gedrag en om dit beter te begrijpen, waardoor reacties effectiever en empathischer kunnen zijn.
Door deze principes toe te passen, kunnen gezinnen niet alleen hun onderlinge relaties verbeteren, maar ook een omgeving creëren waarin elk lid zich gesteund en gehoord voelt. Dit kan bijdragen aan een gezondere gezinsdynamiek en een positieve ontwikkeling van de kinderen.
Groepstrainingen
- Emotieregulatietraining voor kinderen en jongeren via bokstherapie
Deze training, in samenwerking met Bokscoach Bart Kemps van Orion, start in september 2024 en richt zich op het versterken van emotieregulatie bij kinderen en jongeren door middel van bokstherapie. Deze training valt onder ELP. Voor meer informatie klik hier
- Groepssessie Kintsugi voor volwassenen
Op 14 december 2024 organiseren we een groepssessie Kintsugi, waarin deelnemers op een creatieve manier leren over ‘loslaten en doseren’. Deze sessie wordt gegeven in samenwerking met An Verspecht van Shiatsu An en Orion.
- Oudertraining ‘Waakzaam zorgen voor Tieners’
In samenwerking met Tine Gutschoven van de Opvoedingswinkel Noord-Limburg bieden we een training voor ouders aan, gericht op zorgzaamheid en aandacht voor tieners. De vermoedelijke startdatum is februari 2025; meer informatie volgt binnenkort. Deze training valt onder ELP.
- Oudertraining afstemmen op de emotionele binnenkant van pubers
Deze training is in ontwikkeling en richt zich op het beter afstemmen op de emoties van pubers. Wij werken samen met orthopedagoge Kathleen Marien van Veerkracht en CLB Genk om ouders te ondersteunen in deze uitdagende fase. Meer details volgen later.
Doorverwijzing
Vanuit mijn jarenlange ervaring in de geestelijke gezondheidszorg en connecties met collega’s binnen andere werkvelden, kan ik steeds gericht mee zoeken naar een passend antwoord voor jouw vraag, wanneer deze niet kan opgenomen worden binnen mijn eigen aanbod. En dit zowel naar groepstrainingen, begeleidingen als diagnostiek toe.